اخبار

بایگانی

هر مذهبی خود را به حق می‌داند ولی این به معنای دشمنی با سایر مذاهب نیست

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در پیامی به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) که به صورت اختصاصی در اختیار ایکنا قرار گرفته است تاکید کرد: هر صاحب مذهبی خود را به حق می‌داند ولی این به معنای آن نیست که با سایر مذاهب دشمن باشد بلکه باید تلاش کند حقانیت مذهب خود را در مسیری عاقلانه و منطقی توضیح دهد و تبیین کند. متن این پیام به شرح زیر است: ایام ولادت نبی مکرم اسلام(ص) ایام ظهور نور خاص الهی در عالم امکان، ایام تجلی مهربانی و رحمت الهی برای همه موجودات در عالم آفرینش و ایام مبارکی برای ما هست که خود را در مسیر آن بزرگوار می‌دانیم تا دلها و جان‌هایمان به هم نزدیک‌تر شود و باید به معجزه جاودان ایشان توجه کنیم که فرمود: واعتصموا بحبل الله؛ ریسمان الهی ریسمان نور و هدایتی است که توسط نبی اعظم برای ما به ارمغان آمده است و این وسیله‌ای است که باید همه مسلمین در سراسر جهان را به هم مرتبط و دلهایشان را بهم نزدیک کند. اسلام با وضع عبادتی بزرگ مانند حج تلاش کرده تا مردمی را که در سرزمین‌های دوردست زندگی می‌کنند و امکان ارتباط نزدیک با یکدیگر را ندارند، در زمانی از سال کنار هم جمع شده، همدیگر را ببینند و با هم آشنا شوند و نسبت به هم عطوفت و مهربانی و همدلی پیدا کنند؛ اگر ما در یک محل و شهر و کشور زندگی کنیم و دل‌هایمان پراکنده و جان‌هایمان بی تفاوت نسبت به یکدیگر آیا به این آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» عمل کرده‌ایم که به تعبیر علما اعتصمام بحبل الله فعل امر و لا تفرقوا فعل نهی است و اولی دلالت بر وجوب و دومی دلالت بر حرمت و عتصام واجب و تفرق حرام است. در سرزمینی که مذاهب…

عبادت هر انسانی به اندازه معرفت او است

ه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی اول آبان‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه کهف، گفت: خداوند قرآنی بر پیامبر(ص) نازل کرد که در آن هیچ اعوجاجی نیست و دربردارنده مطالبی است که حیات ابدی و اخروی بشر به آن وابسته است. علامه طباطبایی در ذیل آیات ابتدایی این سوره آورده است که قرآن مشتمل بر بیاناتی است که محقق‌کننده مصالح بشری است و تعبیر قیما در آیه دوم مؤید این مطلب است. وی افزود: به تعبیر وی قرآن راهنمای انسان به اعمال جوانحی و اعتقادی و اعمال جوارحی است. البته مضامین اخلاقی هم در قرآن وجود دارد، زیرا خلقیات محصول اعتقادات و باورهاست؛ این کتاب هم مایه تبشیر و هم مایه انذار است «قَيِّمًا لِيُنْذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا؛ مَاكِثِينَ فِيهِ أَبَدًا». آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: در این آیه از یک‌طرف به مخالفان قرآن هشدار داده که برای آنها بأس شدیدی خواهد بود و از طرف دیگر به مؤمنان تبشیر داده شده است که برای آنها تا ابد اجر و پاداش نیک وجود دارد «مَاكِثِينَ فِيهِ أَبَدًا». در ادامه مصداقی از کسانی که عذاب شدید بر آنها نازل خوهد شد آورده و فرموده است: «وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا». استاد حوزه علمیه گفت: قرآن کریم به اشکال مختلف تأکید فرموده که خدا فرزندی ندارد، زیرا یهودیان می‌گفتند عزیر نبی، پسر خدا هست و به صورت گسترده‌تر در مسسیحیت مفهوم تثلیث(پدر، پسر و روح القدس) مطرح است و این عقیده از ارکان اعتقادات مسیحیان است و امروز هم میلیون‌ها طرفدار دارد. وی اضافه کرد: نزدیک شدن به حقیقت خدا نیاز به ارتقای معنوی…

برگزاری مراسم میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق ع در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

در مراسمی که به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبه رسول اکرم صلی الله علیه و آله و رئیس مذهب جعفری حضرت امام جعفر صادق علیه السلام برگزار می گردد، مقدم شریفتان را گرامی می داریم. دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی دامت برکاته ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ روز : یکشنبه 2 آبان ماه 1400 (17 ربیع الاول 1443) زمان: 10.45 صبح سخنران: حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسین خلیلی مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82، دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی الزامی است. سالن مخصوص خواهران نیز مهیا است

برقراری عدالت در زمان ظهور، با امکانات موجود و با اطاعت اغلب مردم جهان از امام انجام می‌شود

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی ۲۷ مهرماه در تفسیر سوره مبارکه نحل، به آیه اول این سوره «أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ» اشاره کرد و گفت: کلمه امر در آیه اول از ماده‌ای است که جمع آن امور است و نه اوامر، یعنی امر به معنای فرمان و حکم نیست و کسانی که آن را فرائض و احکام دانسته‌اند، به خاطر اینکه به ماده امر به معنای دستور و فرمان توجه داشته‌اند. وی افزود: خطاب آیه به کفار است، زیرا مؤمنان به تعبیر علامه طباطبایی، استعجال به عذاب ندارند، بنابراین حتی وعده‌ها و وعیدها هم معنای امرالله نیست، بلکه مصداق امرالله است؛ خداوند فرموده است امر الهی در ناحیه ربوبی در لوح محفوظ تحقق پیدا کرده است و چیزی برای بعد نمانده است. البته نسبت به ما بعد است؛ بعد فرمود «فلا تستعجلوه»؛ یعنی عجله نکنید، زیرا خیلی زود آن را درک خواهد کرد؛ حتی قیامت را که ما مؤمنان هم دوردست می‌بینیم، دور نیست و کل تاریخ بشر و عالم ماده لحظه‌ای در علم ربوبی هم محسوب نمی‌شود. استاد حوزه با بیان اینکه بنابراین «اتی امرالله» مفهومی گسترده است و خطاب عجله نکردن به کفار هم از جمله مصادیق آن است، اضافه کرد: گاهی نقل می‌شود که از آیت‌الله حسن‌زاده آملی سؤال کردند که دعا کنید ظهور زودتر باشد و ایشان فرمودند ظهور واقع شده است؛ البته بنده که حدود ۲۰ سال از درس ایشان و محضر وی استفاده کرده و مأنوس بودم از خودشان این تعبیر را نشنیدم، اما اگر حمل بر صحت کنیم، ظهور واقع شده به معنای این نیست که امام زمان(عج) از پرده غیبت ظاهر شده‌اند، زیرا اگر چنین بود قطعاً کسانی غیر از او هم مطلع می‌شدند. هادوی تهرانی بیان کرد: بحث…

علم خدا به اعمال انسان تضادی با اختیار ندارد

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۱ مهرماه در تفسیر سوره مبارکه نحل، به آیه اول «أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ» اشاره کرد و گفت: شیخ طوسی در تبیان درباره این آیه روایتی نقل کرده است که پیامبر(ص) در مورد عذاب الهی به مشرکین هشدار می‌دادند، اما آنها چون برخی از نادان‌های جاهلیت مدرن می‌گفتند این عذابی را که می‌گویی بیاور و گاهی پیامبر(ص) را تمسخر می‌کردند، خداوند فرمود که امر خدا آمد و عذاب مسجل شده، ولی عجله نکنید. وی افزود: انسان چون طبیعتش عجله و فطرتش بر صبر است، حتی در عذاب هم عجله می‌کند؛ در اینجا شیخ طوسی متفتن این مسئله شده که چرا فرموده است عذاب آمد و قیامت برپا شد، در حالی که هنوز قیامت نیامده است و چرا از صیغه ماضی استفاده کرده است؛ خود او پاسخ داده است که خداوند، قیامت را نزدیک و به اندازه یک چشم برهم زدن و کمتر از آن قرار داده است؛ «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ» یا «وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ...» او می‌گوید هر چیزی که وقوع آن نزدیک است، در لسان عرب با ماضی می‌آید، ضمن اینکه سخن بلیغ‌تری هم هست. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علم خدا به همه چیز مطلق و حضوری است، تصریح کرد: خداوند فرازمانی است، ولی ما چون محدود به زمان هستیم، وجود فرازمانی را به راحتی درک نمی‌کنیم، لذا برای خدا دیروز و امروز و فردا تفاوتی ندارد؛ بنابراین قیامت برای ما آینده است، ولی برای خدا اینطور نیست و گذشته و آینده یکی است. هادوی تهرانی با بیان اینکه علم خدا به آینده به منزله جبر نیست، گفت: علم خدا سبب سلب اختیار از انسان نیست، بلکه خدا…

بزرگترین نقش امام حسن عسکری(ع) آماده سازی پیروان اهل بیت ع برای مسئله غیبت بود

حضرت آیت الله هادوی تهرانی: بزرگترین نقش امام حسن عسکری(ع) آماده سازی پیروان اهل بیت علیهم السلام برای مسئله غیبت بود.

برگزاری مراسم شهادت حضرت امام حسن عسکری ع در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

در مجلس توسلی که به مناسبت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام برگزار می گردد، مقدم شریفتان را گرامی می داریم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ روز : جمعه 23 مهرماه 1400 زمان: 10.45 صبح سخنران: حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسین خلیلی مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82، دفتر آیت الله هادوی تهرانی رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی الزامی است. سالن مخصوص خواهران نیز مهیا است