اخبار

بایگانی

روز قدس، روز مبارزه با افراطی‌گری است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در پیامی تصویری که به مناسبت روز جهانی قدس در اختیار ایکنا قرار داده است، بر مقابله با افراطی‌گری تأکید می‌کند. متن این پیام به شرح زیر است: بسم‌الله الرحمن الرحیم روز قدس یادگار ماندگار حضرت امام و روز مباره با افراطی‌گری است؛ اگر ما با اسرائیل مبارزه می‌کنیم، مبارزه علیه یهودیت نبوده و نیست؛ یهودیان در ایران و سایر سرزمین‌های اسلامی قرن‌ها در کنار مسلمین زندگی کرده‌اند و در خود فلسطین هم قرن‌هاست که مسیحیان و یهودیان و مسلمانان در کنار همدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته‌اند. آنچه ما با آن مبارزه می‌کنیم، افراطی‌گری یهودی و صهیونیستی است و در همان حال و با همان شدت با افراطی‌گری داعش و برخی افراد به نام اسلام هم در سوریه و عراق مبارزه کرده و می‌کنیم، زیرا داعش هم نوعی افراطی‌گری اسلامی را نشان می‌دهد و افراطی‌گری به طور کلی برای بشریت مضر است. اگر نمونه‌هایی از افراطی‌گری مسیحیت را در آمریکا دیدیم با آن هم مبارزه کرده و می‌کنیم با افراطی‌گری اسلامی و یهودی هم سازگاری نداریم؛ بنابراین روز قدس روز مبارزه با افراطی‌گری و چیزی است که برای بشریت مضر است؛ روز قدس روز بزرگداشت انسانیت و ارزش‌های اصیل انسانی و اسلامی است و امیدواریم همه در این روز پاسدار این ارزش‌ها باشند و این یادگار امام همچنان توفنده و کوبنده باقی بماند و جریانات افراطی، چه در سرزمین فلسطین و چه در حکومت‌های دموکراتیک که نمونه‌هایی از افراطی‌گری غیر‌دینی به خرج داده‌اند، از بین برود و عقلانیت و ارزش‌های الهی و انسانی بر جهان حکم‌فرما شود تا بتوانیم به صلح و عدالت واقعی و پایدار در جهان دست…

عقاب خداوند عین عدل است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۳ اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه رعد به تفسیر آیات ۱۳ تا ۱۵ پرداخت و گفت: خوف ملائکه در تسبیح و سجده بر خدا ناشی از درک عظمت الهی است و نه ظلم و خشونت خدا؛ برخی اشکال می‌کنند که خداوند فرموده شدیدالمحال یا شدیدالعقاب است؛ اگر خداوند براساس مقتضای حقیقی عدل عمل کند، یعنی اگر کسی جرمی مرتکب شد و خداوند او را عقاب کرد، این عین عدل است و نه خشونت. وی افزود: خداوند گناهان را می‌بخشد، ولی این در تنافی با تجسم اعمال نیست که فرموده هر کسی ذره‌ای کار خیر و یاد بد بکند می‌بیند؛ در این آیه مراد توصیف تجسم عمل است، اما خداوند در مورد کسانی که صلاحیت‌هایی دارند، آنها را با شفاعت و یا بی‌شفاعت می‌بخشد. آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: اصل براین است که مردم از رحمت و نعمات و برکات خدا بهره‌مند شوند، به همین دلیل همه آدم‌ها حفاظت می‌شوند «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ» یا در آیه ۴ طارق «إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ»؛ بنابراین خداوند چیزی را خراب نمی‌کند، مگر اینکه خود انسان سرنوشتش را تغییر دهد؛ حال خدایی که انسان مجرم را می‌بخشد، آیا ملائکه را که گناهی ندارند، مجازات کند. عقاب خدا عین عدل است وی افزود: در فقه هم گفته می‌شود فلان کار حرام است؛ در کلام هم گفته می‌شود انجام حرام، استحقاق حرام به دنبال دارد، اما نه اینکه لزوماً عذاب شود؛ زیرا خداوند ممکن…

برگزاری مراسم احیاء شب قدر توسط آیت الله هادوی تهرانی ساعت 2:30 از لایو اینستاگرام

به مناسبت فرارسیدن شب های قدر، در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مصادف با شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) مراسم احیاء توسط حضرت آیت الله هادوی تهرانی به صورت زنده از طریق لایو اینستاگرام به آدرس: https://instagram.com/hadavitehrani از ساعت 2:30 دقیقه برگزار می گردد.

روشنفکری نیست، بلکه عین تاریک‌فکری است که کسانی به نام علم، خدا و صفاتش را انکار کنند

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی ۱۱ اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره رعد، با اشاره به آیه ۱۲ این سوره «هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ»، گفت: عده‌ای با دیدن رعد و برق و باران دچار خوف می‌شوند، زیرا اگر در دریا هستند، از طوفانی شدن آن می‌هراسند و برخی به این باران طمع دارند، زیرا باعث سیراب شدن زمین‌های آنان می‌شود. وی افزود: خداوند همان کسی است که ابرهای سنگین را ایجاد کرده است؛ ابرهایی که میلیاردها تن آب را با خود جابجا می‌کنند، خدا به اینها مثال زده که با دیدن این پدیده‌های طبیعی هم به اصل وجود خدا و هم به صفات حکمت و علم و قدرت او پی ببرید. برق آسمان انرژی فوق‌العاده‌ای دارد، ولی بشر راهی برای استفاده از این انرژی ندارد و کار ابرها را هم نتوانسته به صورت کامل انجام دهد. آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه با پیشرفت علم تا حدودی ابرها را بارور کرده‌اند، ولی باز هم کنترل اینکه باران این ابرها بر کدام منطقه بریزد، بسیار دشوار است، اظهار کرد: در آیه ۱۳ «وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَائِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصِيبُ بِهَا مَنْ يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِي اللَّهِ وَهُوَ شَدِيدُ الْمِحَالِ»؛ اشاره دارد که این رعدی که صدایش را می‌شنویم، تسبیح خدا می‌گویند؛ و ملائکه هم از روی خوف خدا تسبیح او را می‌گویند؛ اینکه ملائکه از خوف خدا تسبیح می‌گویند، مقصود این نیست که خدا موجودی خشن و قهار و سختگیر است. وی با بیان اینکه خدا رحمان و رحیم و مراقب انسان است، افزود: خدا با وجود ظلم مردم، صاحب مغفرت نسبت به آنها هست، ولی ملائکه اصلا ظلمی ندارند که بخواهند از…

منکران همیشه دین، پیامبران و دینداران را مورد تمسخر قرار می‌دهند!

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی هفتم اردیبهشت‌ماه در ادمه تفسیر سوره رعد، با اشاره به آیه ۵ این سوره «وَ إِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَإِذَا كُنَّا تُرَابًا أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ الْأَغْلَالُ فِي أَعْنَاقِهِمْ وَ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»؛ گفت: خداوند در این آیه فرموده است اگر چیزی جای تعجب دارد، سخن کافرانی است که می‌گویند ما بعد از آنکه خاک شدیم، آیا مجدداً زنده خواهیم شد؟ اینها کافر هستند و غل و زنجیر بر گردن آنها است و همنشین آتش هستند. وی افزود: در آیه بعدی به واکنش اینها در برابر پدیده‌های آفرینش که در آیات بالاتر بیان شد، پرداخته است؛ اینها نه تنها لقاء الهی را باور نمی‌کنند و اهل تعقل و تفکر هم نیستند، بلکه از پیامبر طلب می‌کنند که به سرعت، بدی بر آنها وارد شود؛ گویا شیفته سیئات هستند. «وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَاتُ وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ». وی افزود: یعنی اگر ما کافر و افراد بد و اهل جهنم هستیم، چرا بلا بر ما نازل نمی‌شود، کو عذاب و آتشی که از آن سخن می‌گویی، اگر راست می‌گویی عذاب بفرست؛ در ادامه فرمود: «وَقَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَاتُ»؛ مثل از ریشه مثل و مانند است؛ ابن فارس گفته که مثله کردن هم از همین ریشه است که یعنی عذاب و عقاب. هادوی تهرانی بیان کرد: «قد خلت» ناظر به این است که قبل از قوم تو هم کسانی همین رفتار را داشته‌اند و عذاب شدند و این قوم هم اطلاع دارند…

اتفاقی دانستن نظم عالم ریشه در تفکر اومانیسم دارد

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی چهارم اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه رعد با اشاره به آیه «وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًا وَمِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» با بیان اینکه زوج معادل کلمه جفت در فارسی است، گفت: براساس کتاب مقائیس اللغه، واژه زوج هم برای زن و هم برای مرد به کار برده می‌شود؛ از دیدگاه صاحب مقائیس، در قرآن هم آمده است: «وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ» نه زوجتک یعنی حوا؛ راغب اصفهانی هم گفته است که زوج برای جفت اشیاء به کار برده می‌شود. وی با بیان اینکه هم به حوا و هم به آدم زوج گفته می‌شود، افزود: علامه طباطبایی در المیزان اشاره کرده که در این آیه چون «الثَّمَرَاتِ» ذکر شده، زوجین به معنای مذکر و مؤنث نیست. آیت‌الله معرفت هم این فرمایش علامه را مؤید گرفته است؛ البته علامه فرموده که برخی از مفسران گفته‌اند درختان میوه مؤنث و مذکر هستند، غیر از میوه‌های محدودی مانند نخل که مؤنث و مذکر آن در دو درخت موجود است. هادوی تهرانی بیان کرد: زوجین اثنین به هر کدام از معانی که گفته شد باشد، هدف آیه نفی تفکر بت‌پرستان است که خالقیت خدا را قبول دارند، ولی اداره آسمان و زمین را به موجودات عالی دیگر استناد می‌دهند. اگر نگاه اینها این باشد که این موجودات در امتداد قدرت خدا هستند و قدرتشان را از خدا می‌گیرند، شرک نیست، ولی اگر قدرت مستقلی از خدا برای این موجودات قائل باشند شرک محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: در آیه چهارم این سوره «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ…

تفکری برتر از ۷۰ سال عبادت است که نتیجه آن افزایش ایمان و تقوا و یقین به خدا و آخرت است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۳۱ فروردین‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه رعد گفت: در ابتدای آیه سوم «وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَ أَنْهَارًا وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» خداوند فرمود که خدا کسی است که زمین را گستراند و در آن کوه‌ها و نهرها را قرار داد؛ عرض شد که نقش کوه‌ها و چشمه‌ها و انهار در حیات موجودات زنده و در وضعیت خاص کره زمین در علم امروز بیش از گذشته مورد توجه است. وی افزود: قرآن با توجه به دانش عادی یک انسان متعارف این نشانه‌ها را مطرح کرده و اگر افراد در همین مسائل تأمل کنند، به وجود خدا و صفات کمالیه او ایمان خواهند آورد؛ خدا فرموده در این زمین از هر میوه دو زوج قرار داد که این تعبیر به شدت مورد توجه مفسران است و از آن به عنوان اعجاز علمی بحث می‌کنند. در اینجا شبهه‌ای مطرح است و آن اینکه برخی موجودات زنده فاقد مذکر و مؤنث هستند و تناسب و پیدایش نسل جدیدشان ربطی به مذکر و مؤنث ندارد، لذا سخن قرآن درست نیست. هادوی تهرانی بیان کرد: آیت‌الله معرفت مفصلاً به این بحث پرداخته است؛ اصل شبهه این است که سلول‌ها، کرم‌ها و موجودات ابتدایی بدون لقاح جنسی تولید مثل می‌کنند و برخی از میوه‌ها هم این طور هستند، بنابراین مذکر و مؤنث ندارند و تعبیر زوجین اثنین نادرست است. البته ایشان پاسخ داده است که مقصود از زوجین مذکر و مؤنث نیست، بلکه مراد اصناف و انواع گوناگون است. وی با اشاره به آیه «مِنْ كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ» بیان کرده از هر میوه دو گونه وجود دارد. آیت‎‌الله…