احکام ماه مبارک رمضان

دیدگاه ها

بایگانی

توصیه هایی برای بهره مندی بیشتر از ماه ضیافت خدا

توصیه هایی برای بهره مندی بیشتر از ماه ضیافت خدا* 1. حتما دقایقی از ساعات راز آمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر». با خود و خدای خود خلوت‌ کنید خصوصاً به نوع رابطۀ حضرتش با خودتان بیاندیشد. امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود هرچه کوته نظرانند بر ایشان پیمای که ‌حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم 2. یکی از مهم ترین حالت های بندگی خصوصاً در رمضان المبارک حالتی است که توصیه مؤکد نبی مکرم است و آن «سجده طولانی» می باشد. فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجدۀ عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می بارد. حتماً در روز یک سجدۀ طولانی داشته باشید. بر آستان جانان گر سر توان نهادن گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد 3. آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که لله روزه بگیرید فقط لله! آداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید. کمیت گرا نباشید کیفیت جو باشید. دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید. در پی هضم آن ها باشید. غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود. بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است. با خود فکر کنید این قدر در سال های قبل با ولعِ زیاد خوانی، اعمال انجام دادید به کجا رسیدید. به مجاز این سخن نمی گویم به حقیقت نگفته ای الله 4. حتی المقدور بر سفرۀ خانه خود افطار کنید حتی در مساجد افطار نکنید. بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظۀ افطار به خانواده و خانۀ شما تعلق گیرد. در ضمن هنگام افطار دِلال کنید. لقمه کآمد از طریق مشتبه خون‌ خور و خاک و بر آن دندان منه کآن تو را در راه دین مفتون کند نور عرفان از دلت بیرون کند دلال چیست؟ در اول دعای افتتاح عرض می کنیم «مدلاً علیک». دلال با کسر دال یعنی ناز کردن. هنگام افطار برای خدا ناز کنید؛ چون برایش روزه‌ گرفته اید و حضرتش خوان کرم گسترده است. لقمه اول را نزدیک دهان ببرید اما نخورید و دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض می کنید اگر حاجتم را بدی افطار می کنم. به این حالت می گویند دلال. معجزه می کند. 5. رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد‌ کنید. همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید. لحظۀ عصبانیت و خشم شما، همان لحظۀ اخراج شما از این مهمانی الهی است. به حسن خُلق توان کرد صیدِ اهل نظر به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را 6. کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد. از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک و گریه درخواست کنید؛ البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی، دل شکسته داشتن است. اشک را کز بهر حق بارند خَلق گوهر است و اشک پندارند خلق 7. از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما «لیلة القدر» باشد که جان جان رمضان است. در این خصوص سخن زیاد است لیکن «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز» فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه. تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی چون‌ قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو 8. این ماه، ماه «ربیع القرآن» است. در این بهار قرآنی هر روز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر کنید. امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد. معنی قرآن ز قرآن پرس و بس و از کسی کآتش زده اندر هوس 9. بالامام تمام الصلاة و الصیام. در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه دار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن الحجج البالغة ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ می بایست منقطع نشود. روزه و نماز و بندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد. تو‌ مگو ما را بدان شه بار نیست با کریمان کارها دشوار نیست * این توصیه ها که از مرحوم آیت الله کشمیری ـ رحمة الله علیه ـ برای بهره مندی هرچه بیشتر از ماه ضیافت الله نقل شده است؛ البته اینکه این فرمایشات به این صورتی که نقل شده از ایشان باشد، محرز نیست لکن مطالب، مطالب دقیق است (آیت الله هادوی تهرانی)

اخبار

بایگانی

ائمه و پیامبر و ولی فقیه تابع مصالح هستند/مهم‌ترین مصلحت، حفظ ایمان مردم است

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی ۳۰ اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه حشر در مسجد اعظم قم با بیان اینکه برخی قید فیء برای الله را از باب تبرک دانسته‌اند، گفت: علامه طباطبایی برخلاف این نظر معتقد است که یکی از موارد مصارف فیء، لله است و مقصود فی سبیل‌الله است. هادوی تهرانی با اشاره به تفاوت میان ولایت معصوم و غیرمعصوم از سوی برخی افراد، اظهار کرد: این افراد می‌گویند فقیهی که ولایت دارد، نمی‌تواند تصرفاتی بدون رعایت مصلحت عموم انجام دهد، ولی امام معصوم(ع) می‌تواند مثلاً به کسی بگوید که از این شهر به شهر دیگر برای زندگی برو؛ این سخن که از سوی برخی نقل می‌شود درست نیست، زیرا ما عدلیه هستیم و معتقدیم که خداوند هم بدون ملاک و مصلحت کاری انجام نمی‌دهد. وی تصریح کرد: البته اشاعره می‌گفتند که خداوند می‌تواند بدون ملاک، کاری انجام دهد و هیچ محدودیتی در فعل خدا نیست و چون این حرف عامه‌پسند است، اکثریت جهان اسلام در دوره کنونی، اشعری هستند و جز در شیعه، تقریبا عدلیه نداریم. هادوی تهرانی با بیان اینکه مذاهب چندگانه اهل سنت مذاهب فقهی هستند و نه عقیدتی بیان کرد: این مذاهب از نظر عقیدتی همگی اشعری هستند و معتزله تقریبا منقرض شده است. این اشاعره معتقدند که خداوند می‌تواند امثال شمر و یزید را به بهشت ببرد و کسی هم نمی‌تواند اعتراض کند؛ این نوع تفکر خدا را جاعل و سفاک و ظالم معرفی می‌کند. این استاد حوزه علمیه ادامه داد: براین اساس، ما به حسن و قبح عقلی معتقد هستیم و می‌گوییم برخی مسائل ذاتا دارای قبح است و خدا انجام نمی‌دهد و ائمه و پیامبر(ص) نیز تابع مصالح هستند و مهم‌ترین مصلحت رعایت ایمان مردم است و هر عملی که سبب تضعیف ایمان مردم شود، حرام…

اسلام مملو از مفاهیم بشردوستانه است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی ۲۳ اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره حشر در مسجد اعظم قم گفت: داستان بنی‌نضیر براساس برخی روایت در یک شب رخ داده است و در این ماجرا در نهایت با پیروزی پیامبر، اموال آن‌ها به دست پیامبر افتاد که به آن انفال می‌گویند. وی افزود: انفال نقش مهمی در تقویت مالی مسلمین داشت و در این ماجرا هم امام علی(ع) بود که خوف را در دل یهودیان انداخت که در واقع رعب الهی بود. هادوی تهرانی با بیان اینکه اعتبار سندی روایات در جایی معتبر است که ما حکم ظاهری را می‌خواهیم به دست آوریم، بیان کرد: در این مباحث چون تاریخی است و اطمینان به حادثه لازم است، بنابراین صرف اعتبار سندی که معمولاً هم نیست، اثر چندانی ندارد، مگر اینکه احتمال صدق را نسبت به روایتی که سند معتبر ندارد، بیشتر می‌کند. این استاد تفسیر حوزه در بیان چرایی عذاب کسانی مانند قوم بنی‌نضیر افزود: قرآن از تعبیر «شاقوالله و رسوله» بهره برده است که در سوره انفاق هم مورد تأکید قرار گرفته است؛ در آیه ۱۱۵ سوره نساء، نیز تعبیر مشابهی بیان شده است؛ این تعبیر که در چند سوره مشترک است، به معنای نقض عهد و پیمانی است که با پیامبر داشتند. اینها خودشان تعهداتی دادند، ولی زیر آن زدند و وعده الهی این است که کسی که نقض عهد در برابر خدا و رسولش داشته باشد، به عذاب شدید در دنیا و آخرت مبتلا می‌شود. هادوی تهرانی با بیان اینکه پیامبر خودشان در حالی که رهبر جامعه اسلامی و حاکم بودند، نزد این قبیله رفتند و قصد قرض گرفتن پول داشتند که این نکته جالب توجه است، تصریح کرد: ما باید نوع تفکر و نگاه خودمان را نسبت به معصومان اصلاح کنیم و فکر نکنیم که معصومین هم بدون زحمت به اهدافشان می‌رسیدندِ. ما تصور می‌کنیم کاش در…

اگر دست از قدرت‌ طلبی برداریم و به خدا توکل کنیم، شکست آمریکا امکانپذیر است.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: وعده حمایت الهی از مومنان و شکست دشمنان منحصر به زمان پیامبر نیست و امروز هم ما اگر دست از جناح‌بازی و قدرت‌طلبی برداشته و به خدا توکل کنیم شکست آمریکا با نصرت الهی امکانپذیر است. آیت‌الله «مهدی هادوی تهرانی» امروز 22 اردیبهشت‌ 1398 در ادامه تفسیر "سوره مبارکه حشر" گفت: در آیه نخست بحث تسبیح خدا با دو صفت عزیز و حکیم آمده که گفته شد خداوند تحت تأثیر تسبیح و تکذیب نیست؛ شاید این مسئله تذکری برای ما باشد که کارها را از روی حکمت انجام دهیم و تحت تأثیر تکذیب و تمجید دیگران قرار نگیریم. وی ادامه داد: این مطلب در مورد همه افرادی است که در اجتماع جایگاهی دارند و مورد تمجید و یا نکوهش قرار می‌گیرند؛ به خصوص سیاسیون در معرض این مسئله هستند و اگر قرار باشد تحت تأثیر تمجید، تعریف دیگران و یا مخالفت و نکوهش آنان اقدامی انجام دهد خلاف حکمت است. هادوی تهرانی تأکید کرد: اگر همین مسئله سرلوحه فعالیت یک شخصیت سیاسی قرار گیرد که تمام هم وغمش حمایت از جناح خود نباشد و تلاش نکند که فقط برای مریدانش فضا ایجاد کند و مخالفان را از میدان به در کند تا مجال خود و رفقایش را گسترش دهد این شخصیت می‌تواند موفق باشد ولی اگر همه تلاش و کوشش کسی حفظ جناح و مریدانش باشد در این صورت مصالح، منافع عمومی و ارزش‌های اسلامی زیر پا گذاشته و خدشه‌دار می‌شود. استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه دوم این سوره بیان کرد: آیه دوم از اوج معرفتی آیه اول به بحث جزیی سیاسی و اجتماعی می‌پردازد؛ این انتقال برای آن است که میان واقعیت پیدای مجازی و آن حقیقت پنهانی که ما چندان دسترسی نداریم ارتباط و اتصال شدید است و دو…

حوزه باید روی ایمان طلاب بیشتر از علمشان کار کند

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌‌الله مهدی هادوی تهرانی ۱۹ اردیبهشت در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه حشر در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه اول این سوره گفت: علامه طباطبایی در مفهوم تسبیح در این آیه آورده است که موجودات عالم نه تنها با کلام تسبیح می‌کنند بلکه نطق هم دارند ولی ما متوجه این نطق و تسبیح موجودات نمی‌شویم گرچه مومنان به اندازه فهم باطنی می‌توانند مقداری از آن را درک کنند. وی با اشاره به ارتباط نطقی حضرت سلیمان(ع) با پرندگان و موجودات و سخن گفتن با آنان فراتر از تعبیری است که علامه در مورد تسبیح به کار برده است بیان کرد: این بیانگر وجود حقیقتی فراتر از عقل در عالم است که ممکن است ما ده ها سال زندگی کنیم و حتی خراش کوچکی بر این پرده هم ایجاد نکنیم. هادوی تهرانی با بیان اینکه تسبیح سخن گفتن است که از ضمیر موجود حکایت دارد که آن هم ناشی از علم و ایمان است تصریح کرد: علم و ایمان دو وادی مختلف هستند؛ ممکن است کسی علم داشته باشد ولی ایمان نداشته باشد لذا اهل نحات نیست؛ فرعون و طرفداران وی در حالی که یقین علمی به حقانیت موسی داشتند ولی باور ایمانی نداشتند به همین دلیل هم جهنمی شدند. این استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه کاری که در حوزه انجام می‌شود آموزش است و کمتر روی ایمان کار می‌کنیم بیان کرد: به تعبیر برخی بزرگان ممکن است کسی عمرش را توحید درس بدهد ولی خودش موحد نباشد زیرا درس توحید گفتن به معنای ایمان نیست. بنابراین باید از مرحله لفظ به علم و از علم به ایمان برسیم و واققعا باور داشته باشیم که خدا هر چه انجام می‌دهد عین حق است به همین دلیل ما خدا را رب عالمین می‌دانیم و گفتار مومنانه داریم ولی باز رفتار مشرکانه داریم. این استاد سطح خارج حوزه با بیان…

پاسخگویی به سؤالات شرعی

با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به اطلاع می رساند پاسخگویی دفتر آیة الله هادوی تهرانی به پرسش های شرعی از طریق سامانه های تلفنی و پیامکی و تلگرامی به شرح ذیل انجام می شود: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سامانۀ تلفنی با شماره تماس: 02537720021 سامانۀ پیام کوتاه: 30004954 سامانۀ تلگرامی به شمارۀ 09100790030 @hadavi_estefta همچنین می توانید پرسش های و پاسخ های شرعی را در کانال ذیل دنبال کنید: https://t.me/hadavi_esteftaat

پس فردا سه شنبه اول ماه مبارک رمضان است.

دفتر آیت الله هادوی تهرانی در خصوص رؤیت هلال ماه مبارک رمضان اطلاعیه ای به شرح ذیل صادر کرد: باسمه تعالی به اطلاع مؤمنین می رساند: هلال ماه مبارک رمضان در شب دوشنبه برای حضرت آیت الله هادوی تهرانی به اثبات نرسیده است. بنابراین فردا دوشنبه 1398/2/16 روز سی ام شعبان المعظم 1440 است و پس فردا اول ماه مبارک رمضان خواهد بود. مؤمنین می تواند فردا را به نیت روزۀ قضا یا روزۀ مستحبی روزه بگیرند. دفتر آیت الله هادوی تهرانی

تفسیر قرآن کریم توسط حضرت آیت الله هادوی تهرانی در ماه مبارک رمضان

جلسات تفسیر قرآن آیت الله هادوی تهرانی در ماه مبارک رمضان 1440، از اولین روز این ماه در شبستان شماره 4 مسجد اعظم (دارالتلاوه) آغاز می‌شود. این برنامه، هر روز یک ساعت مانده به اذان ظهر برگزار می گردد. جلسات تفسیر امسال، با سوره مبارکه «حشر» شروع خواهد شد. دفتر آیت الله هادوی تهرانی