اخبار

بایگانی

همه امور به دست خداست اما نفی اختیار و اراده هم درست نیست

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۵ دی ماه در ادامه تفسیر سوره کهف، با اشاره به آیات «وَلَمْ تَكُنْ لَهُ فِئَةٌ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مُنْتَصِرًا ﴿۴۳﴾ و «هُنَالِكَ الْوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا ﴿۴۴)»، گفت: شیخ طوسی فرمود وَلایت (هُنَالِكَ الْوَلَايَةُ) در برابر عداوت و وِلایت به معنای امارت و فرمان‌روایی و حکمرانی است، مرحوم علامه فرمودند که این ها به فتح و کسر واو به یک معنا و تفاوت معنایی ثابت نیست؛ ما شواهد لغوی داریم که این دو از یک ماده و ریشه هستند همانطور که ابن فارس در مقائیس گفته و فرمایش علامه طباطبایی درست است، علامه فرموده است مفسرین گفته‌اند مقصود از هنالک الولایه، این است که وقتی اوضاع صاحب باغ بهم خورد (وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنْفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا ﴿۴۲﴾)، اینجا، جایی است که وقت یاری خدا فرا رسیده است؛ یعنی وقتی انسان گرفتار بلایی شد باید به خدا پناه ببرد چون اسباب مادی کاری از پیش نمی‌برند. وی اضافه کرد: شیخ صدوق در مورد «اشهد ان علی ولی الله» در اذان، تعبیر تندی کرده و آورده است که غلات این را جزء اذان آورده‌اند و جزء اذان نیست گرچه جمله حقی است؛ علامه طباطبایی هم شبیه این معنا را بیان کرده است، یعنی این حرف که گفته‌اند انسان باید در مشکلات به خدا پناه ببرد حق است ولی این برداشت با غرض سوره و آیات قبل سازگار نیست زیرا آیه در مقام بیان هدفی والاتر است. استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: او می‌گوید اگر آنطور که مفسرین گفته‌اند منظور…

تعطیلی دروس خارج آیت الله هادوی تهرانی از روز چهارشنبه 22 دی ماه 1400 تا اطلاع ثانوی

به اطلاع طلاب و دانشجویان و فضلای حوزه و دانشگاه می رساند، به علت کسالت جسمی حضرت آیت الله هادوی تهرانی دروس خارج فقه، اصول و تفسیر و جلسات معظم له از روز چهارشنبه 22 دی ماه 1400 تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود. لازم به ذکر است تاریخ شروع دروس و جلسات معظم له از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.

اگر هم‌عصر پیامبر(ص) بودیم به او ایمان می‌آوردیم؟

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد سطح خارج حوزه علمیه ۱۸ دی ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره کهف، گفت: در آیه ۲۹ این سوره «وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا» فرمود که شما در انتخاب راه ایمان یا کفر آزاد هستید ولی ظالمین به آتش جهنم مبتلا خواهند شد و اجر مؤمنین هم ضایع نخواهد شد؛ در آیه ۳۰ هم به مؤمنان وعده بهشت داده است که «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا» و در آیه۳۱ هم به مصادیق این پاداش اشاره کرده و تاکید دارد که پاداش آنان، جنات عدن یعنی باغ‌های استقرار است که از زیر آن نهرها جاری است. وی افزود: شیخ طوسی در اینجا اقوال مختلفی درباره این نهرها و غرفه‌های بهتشیان در ذیل این آیه آورده است؛ در مجموع اینها نعمت‌هایی است که فقط با رفتن به بهشت می‌توان آن را تجربه کرد، از جمله این نعمات هم «يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا»؛ بهشتیان مزین به طلا و لباس‌های سبز از پارچه‌های سندس (نازک) و استبرق (کلفت) هستند و بر تخت‌ها تکیه زده‌اند و این بهترین پاداش و جایگاه نیکویی برای آنان است. آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: این ترسیم از بهشت در حد فهم مخاطب است، درست است که توصیف این…

فاطمه زهرا (س) در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی الگو برای تمام انسان هاست.

آیت الله هادوی تهرانی: فاطمه زهرا (س) در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی الگو برای تمام انسان هاست.

گفت‌وگوی وطن‌امروز با آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، درباره شخصیت شهید سلیمانی

گفت‌وگوی وطن‌امروز با آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد دروس خارج حوزه علمیه درباره مختصات شخصیت معنوی شهید سلیمانی آیت الله هادوی تهرانی: خداوند یک بچه فقیر را از منطقه‌ای محروم در کرمان برمی‌گزیند و به او حکمت و قدرت می‌دهد تا منجی هزاران مظلوم باشد. شهادت سردار بزرگ اسلام حاج‌قاسم سلیمانی به واقع انقلاب و رستاخیزی معنوی در ایران اسلامی به وجود آورد. مردم شهیدپرور ایران در سراسر کشور احساسات لطیف و عمیقی را نسبت به ساحت این شهید بزرگوار انقلاب اسلامی ابراز داشتند. اما رمز و راز این محبوبیت در دل میلیون‌ها ایرانی و غیرایرانی از ادیان و اقوام مختلف چیست؟ لینک صفحه اول (https://b2n.ir/p59250) لینک صفحه دوم (https://b2n.ir/h54002)

قرائت هر روایتی در منبر جایز نیست

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۱ دی ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه نحل با تاکید بر اینکه هر روایتی را نباید در منابر بازگو کرد، گفت: علامه مجلسی در روایتی در بحار که منبع آن را ذکر نکرده در مورد فضائل امام علی(ع)بیان کرده است که روایتی طولانی است و نیازمند تفسیر و تبیین، نقل شده که طلبه‌ای در محضر آیت‌الله بروجردی منبر رفت و این روایت را خواند ولی آیت‌الله بروجردی فریاد کشید که آقا این روایات را نخوانید، خواندن آن حرام است زیرا تاویل و توجیهی دارد که می‌تواند منشا شبهه برای مردم شود. وی با بیان اینکه هدف علامه مجلسی این بوده که مجموعه روایات را جمع‌آوری کند و نه اینکه هر روایتی ذکر کرده درست است، اظهار کرد: طلبه اگر با سواد باشد، نویسنده، استاد دانشگاه و حوزه شود و منبر برود، مفید خواهد بود و برعکس اگر عالم نباشد خراب‌کاری خواهد کرد. البته طلبه‌ای که به علمش عمل کند مفید است نه اینکه آن را گرفتار هوای نفس و دفاع از حزب و جناح کند، خدا توفیق دهد ما هادی مردم الی الهدی باشیم نه اینکه باعث گمراهی بیشتر و شبهات شویم. وی در ادامه با اشاره به آیه ۲۶ نحل ادامه داد: در آیه ۲۶ سوره مبارکه نحل «قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْيَانَهُمْ مِنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ» فرموده است: در ابتدای آیه اشاره دارد که ای پیامبر(ص) کفاری که تو امروز با آنان روبرو هستی، همانند قبلی‌های خود به مکر رو می‌آورند، ولی تعبیر خداوند این است که خدا از استوانه‌ها و پایه‌ها بالا آمد و سقف از بالا بر روی آنان خراب شد که این استعاره در حقیقت به معنای آمدن…

برگزاری مراسم ایام فاطمیه دوم شهادت حضرت زهرا س در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

در مراسمی که به مناسبت ایام شهادت أم ابيها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برگزار می گردد، مقدم شریفتان را گرامی می داریم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روزهای: سه شنبه الی پنج شنبه (14 الی 16 دی ماه 1400) (1 الی 3 جمادی الثانیه 1443) زمان: از ساعت 11 صبح سخنرانان: روز اول و دوم: حجت الاسلام و المسلمین موسوی کوشکی روز سوم: حجت الاسلام و المسلمین استاد ارسطا همراه با قرائت زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توسط حجت الاسلام رضایی موسوی مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82، دفتر معظم له سالن مخصوص بانوان نیز فراهم است.