دیدگاه ها

بایگانی

مراقبه و توبه

مراقبه زمان ندارد. در همۀ اوقات زندگى بايد مراقب اعمال خودمان باشيم.[1] بايد دائم حساب کنيم که واقعاً آنچه کرديم تا چه حد درست بود و تا چه حد اشتباه. هر جايى که پى برديم اشتباهى رخ داده است، همان موقع تصميم بگيريم که جبران کنيم؛ هر چند ارادۀ ما آن قدر قوى نباشد و احتمال ‏دهيم که باز هم پاى ما بلغزد.[2] گفت یا رب بارها برگشته‌ام * توبه ها و عهدها بشکسته‌ام توبه‌ام بِپذیر این بار دگر‌ * تا به بندم بهر توبه صد کمر[3] مهم آن است که وقتی توجه پيدا مى‏کنيم، همان لحظه تصميم بر جبران بگيريم و واقعاً عزم بر ترک اشتباه داشته باشيم[4] و از خدا ـ تبارک و تعالی ـ بخواهيم که به ما کمک کند تا بتوانيم جبران کنيم. --------------------- [1]. قال أبو عبد الله ـ علیه السلام ـ : فحاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا عليها. (الكافي، ج ‏8، ص 143) [2]. عن أبي جعفر ـ علیه السلام ـ قال: … كلما عاد المؤمن بالاستغفار و التوبة عاد الله عليه بالمغفرة … فإياك أن تقنط المؤمنين من رحمة الله. (الكافي، ج ‏2، ص 434) [3]. مثنوی معنوی. [4]. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً. (التحریم، 8) برگرفته از «توشه ای از رمضان» تألیف آیت الله هادوی تهرانی

اخبار

بایگانی

تصوری که ما از امام زمان داریم، وجود ندارد و آنکه وجود دارد، آنی نیست که ما تصور می‌کنیم

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، اول مهرماه در ادامه مباحث تفسیری سوره فرقان گفت: در آیه ۵ «وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَى عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» فرموده است که آنها یعنی کفار، قرآن را به اساطیر اولین تشبیه می‌کنند که پیامبر خودش می‌نوشته است. البته این سخنان در مورد دین و قرآن مختص آن زمان نیست و امروز هم برخی بر زبان می‌رانند. وی افزود: امروز هم بشر با همه ادعای علمی خود که در برابر یک ویروس کوچکی مانند کرونا گرفتار و ناتوان شده است، حاضر نیست سخن قرآن و دین را بشنود؛ ویروسی که نشان داد دانش بشر محدود است، همان طور که برخی مانند دانشمندان فیزیک رسماً اعلام کرده‌اند دانش ما از عالم، ۵ درصد تا ده درصد بیشتر نیست و از ماده تاریک هیچ خبری نداریم. آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: کسانی قرآن را اسطوره می‌نامیدند که مشتی عرب جاهلی در جزیره‌ ظلمت محض به لحاظ تمدن و فرهنگ بودند؛ در این سرزمین، خداوند پیامبر را مبعوث کرد، پیامبری که نوح باید شاگردی او را بکند، زیرا فاصله مقامی پیامبر با انبیاء دیگر بسیار زیاد است، چه رسد به افراد معمولی؛ بنابراین اینکه امام علی(ع) با آن عظمت فرمود: «انا عبد من عبید محمد» تعارف نیست و بیان عظمت است. پیامبر با نرمخویی به هدایت چنین امتی پرداخت و با این حال می‌گفتند که قرآن، اساطیر الاولین است که پیامبر آن را نوشته و جمع‌آوری کرده و بر او املاء می‌شود؛ امروز هم چنین برخوردهایی با حقایق می‌شود. خداوند در آیه ششم به آن پاسخ داد که «قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا» یعنی بگو این قرآن را…

امروز در برخی کشورها فحشا و کارگری جنسی یک شغل است و مجوز دارند

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، امروز، ۳۱ شهریورماه، در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه نور به آیه سوم «الزَّانِي لَا يَنْکِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِکَةً وَ الزَّانِيَةُ لَا يَنْکِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ وَحُرِّمَ ذَلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» پرداخت و گفت: آیه دوم به بیان حکم زانی و زانیه غیرمحصن و غیرمحارم پرداخت؛ در آیه سوم فرموده است که مرد زناکار مگر با زن زناکار و مشرک ازدواج نمی‌کند و زن زانیه هم ازدواج نمی‌کند، مگر با مرد زناکار و مشرک. وی با بیان اینکه دو احتمال در تفاسیر این بحث مطرح است، گفت: اولین بحث معطوف به بحث تکوینی است؛ یعنی در عالم تکوین، زن و مرد زناکار با خودشان و مشرکان ازدواج می‌کنند و خداوند اجازه نمی‌دهد این مسئله محقق شود؛ مسئله دوم در این زمینه مراد و مقصودِ نکاح است؛ یعنی تزویج شرعی و حکم تشریعی موضوع است. تفسیر بر مراد تشریعی و تکوینی آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه اگر تفسیر آیه را ناظر به عالم واقع گرفتیم، مراد این است که خدا نمی‌گذارد که چنین زنان و مردانی گرفتار افراد زناکار و یا مشرک بشوند، تصریح کرد: اگر صدر آیه را تشریعی معنا کردیم، در این صورت بیان حکم شرعی است که در لسان نفی است، ولی مراد آن نهی است. در این صورت، منظور ازدواج و عقد نکاح است و نه نزدیکی. بنابراین در نهایت حکم این است که بر مؤمنان ازدواج با زناکاران و مشرکان حرام ست. استاد سطح عالی حوزه اظهار کرد: شیخ طوسی ضمن نقل اقوال مختلف پذیرفته که این آیه ناظر به تشریع است و نه تکوین. همچنین ناظر به عقد ازدواج است و نه عمل نزدیکی؛ لذا اگر آیه تشریعی گرفتیم، آیه فرموده است که بر مرد زناکار و زن زناکار ازدواج حرام است، مگر…

تغییر ساعت تدریس دروس خارج آیت الله هادوی تهرانی در نیمه دوم سال 1399

ساعات تدریس دروس تفسیر، خارج فقه و اصول حضرت آیت الله هادوی تهرانی در شش ماهه دوم سال 1399، بر اساس ساعت رسمی کشور از ساعت 9:20 صبح شروع خواهد شد. لازم به ذکر است طبق سنوات گذشته دروس در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) مدرس 25 برگزار می گردد و علاوه بر آن از طریق لایو اینستاگرام به آدرس (https://instagram.com/hadavi_droos) لایو آپارات به آدرس (https://www.aparat.com/hadavi_tehrani/live) فیس بوک (https://www.facebook.com/Mahdi-Hadavi-Tehrani-1077667698962346/) سایت نشست دوره ای اساتید (https://www.neshasteasatid.com/) در دسترس می باشد. به اطلاع علاقه مندان و شاگردان معظم له می رساند علاوه بر برگزاری دروس به صورت حضوری و لایو مطابق با ساعات اعلامی، پس از پایان تدریس در هر روز، دروس همان روز در اینستاگرام و فیس بوک و همچنین کانال ها و سایت در دسترس خواهد بود. تدریس شنبه تا سه شنبه: 09:20 الی 09:30 صبح: تفسیر / سورةُ الفرقان 09:30 الی 10 صبح: خارج اصول / ابتدای اصول عملیه 10:20 الی 10:30 صبح: تفسیر / سورةُ النّور 10:30 الی 11 صبح: خارج فقه / مکتب و نظام اقتصادی اسلام تدریس چهارشنبه ها: 09:20 الی 09:30 صبح: تفسیر / سورة النبإ 09:30 الی 10 صبح: خارج فقه / کتاب الحج / تروک الاحرام 10:20 الی 10:30 صبح: تفسیر / سورةُ الدخان‏ 10:30 الی 11 صبح: خارج فقه / کتاب القصاص / القسامة

مکه و مدینه باید از سوی شورایی از کشورهای اسلامی اداره شود

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۹ شهریورماه در تفسیر سوره نبأ با اشاره به آیه ۳۸ این سوره «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا»، گفت: در روز قیامت، روح که همان حقیقت محمدیه است و ملائکه در صفی می‌ایستند و جز کسی که خدا به او اذن داده است، هیچ تکلمی نمی‌کنند و جز سخن راست و درست گفته نمی‌شود. وی افزود: در آیه ۳۹ «ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا» فرموده است که این روز قیامت، روز حق است و حتماً اتفاق می‌افتد؛ کسی که می‌خواهد به سمت پروردگارش رجوع کند، جای هیچ شک و تردیدی نیست که قیامت حق است؛ «فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا» ناظر به مآب قهری که همه خواهند داشت، نیست، بلکه مآب اختیاری یعنی همان حرکت به سمت قرب الهی در دنیا است. اینکه انسان خود را در پیشگاه خداوند پاسخگو بداند و ‌در این صورت خیلی از این اعمالی را که امروز انجام می‌دهیم، انجام نخواهیم داد. آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: ما علم داریم به اینکه قیامت حق است، اما ایمان ما همگام با علممان پیش نمی‌رود. در این صورت خود را در محضر خدا نمی‌بینیم و به همین دلیل اینقدر راحت با آبروی دیگران در دنیا بازی کرده و دل دیگران را می‌شکنیم و حقوق دیگران را با توجیهات بسیار کودکانه ضایع می‌کنیم. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر قدر سطح و قدرت اجتماعی انسان بیشتر شود، مسئولیت او هم بیشتر است، گفت: نهایت ظلم یک فرد معمولی، ظلم به زن و بچه و همسایه است، اما کسی که قدرت اجتماعی دارد، اگر آن را رعایت نکند، تعدی و تجاوز او به یک نفر محدود نیست و حق یک ملت و جامعه…

تشهیر، مجازات جداگانه برای مجرم است حتی در زنای محصنه هم نباید مجرم شناخته شود

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، ۲۶ شهریورماه در ادامه تفسیر سوره فرقان به آیه دوم «الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا» پرداخت و گفت: تنها وجود نامحدود، خداست و بقیه موجودات، همگی دارای محدودیت زمانی و مکانی و ... هستند، گفت: موجودات غیرمادی ولو اینکه روح و ملائکه هم باشند که تابع زمان و مکان نیستند، باز در دایره تقدیر و محدودیت هستند. وی افزود: قیامت که برپا می‌شود، طبق قرآن و ادله عقلی، بساط این عالم ماده برچیده می‌شود، اما باز بهشت و جهنم آخرتی، مادی است؛ بنابراین ماده در قیامت وجود دارد، ولی با ماده دنیوی چندان تناسب ندارد و در عالم ماده قابل تصور نیست. هادوی تهرانی گفت: اگر صد سال قبل توهم بود که فیزیک دانان همه عالم ماده را کشف کرده‌اند، امروز فیزیک معاصر به جایی رسیده است که به تعبیر یکی از فیزیک دانان معاصر باید اعلام کنیم دانش ما بسیار بسیار محدود است، زیرا بخش اصلی عالم ماده دنیا را انرژی و ماده تاریک تشکیل می‌دهد که قابل شناخت برای ما نیست. استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در قیامت هم ماده وجود دارد، ولی ما کیفیت آن را نمی‌دانیم، لذا در آنجا هم محدودیت وجود دارد و تنها وجود نامحدود، خداست. آیت‌الله هادوی تهرانی همچنین در تفسیر سوره نور به آیه «الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»، پرداخت و گفت: در…

فردا شنبه 29 شهریور 1399 مصادف با اول صفر المظفر 1442 است.

اطلاعیه فردا شنبه 29 شهریور 1399 مصادف با اول صفر المظفر 1442 است. این امر با رؤیت حسی و با چشم غیر مسلح در تهران برای معظم له ثابت شده است. دفتر آیت الله هادوی تهرانی

تشهیر مجرم یعنی معرفی او در فقط برخی مجازات‌ها جایز است

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، ۲۳ شهریور در ادامه مباحث تفسیر سوره نور، به آیه دوم «الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی(ره) در مورد «وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا» گفته است که متعلق به رأفت در مورد زانی و زانیه است؛ یعنی رأفت و مهربانی سبب نشود که شما مجازات را انجام ندهید. وی اضافه کرد: در کتاب الجدول فی اعراب القرآن، نوشته است که «فی دین الله» متعلق به فعل «لا تاخذکم» است. بنابراین ظاهراً جناب علامه در اینجا درست عمل نکرده است؛ بنابراین دین خدا این است که در این موراد رأفت نداشته باشید. البته اسلام دین رأفت و محبت و عطوفت است، اما نه در مقابل جانی و خلافکار. استاد حوزه اضافه کرد: فلسفه مجازات در اسلام بازدارندگی است، زیرا مجازات باید شدید باشد تا افراد به سمت آن نروند، نه اینکه جرم رخ دهد و بعد بخواهیم آن را اصلاح کنیم. آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه خداوند در این آیه اجرای چنین حکمی را نشانه اعتقاد به مبدأ و معاد دانسته است، اظهار کرد: در انتهای این آیه هم تعبیری هست که معرکه آراء است؛ «وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ...»؛ در اینجا در مورد واژه طائفه و اینکه به چند نفر اطلاق می‌شود، بحث شده؛ برخی گفته‌اند از سه نفر بیشتر و برخی گفته‌اند جمع از دو نفر شروع می‌شود؛ یعنی حداقل این تعداد لازم و واجب برای مجازات زنا است. وی ادامه داد: بحث دیگر در این زمینه…